Karl Lagerfeld után újabb csillag hunyt ki a divat egén, méghozzá egészen váratlanul, az általa fotózott friss brit VOGUE megjelenése után, amivel éppen tele van a divatsajtó. Peter Lindbergh divatfotós több mint 4 évtizeden átívelő pályája alatt nem csak a legnagyobb szupermodellekről készített emlékezetes képeket, de színészeket és más, ismert embereket is fotózott, és segített őket emberivé, kézzelfoghatóvá, szerethetővé tenni. Olyanok imádták a munkásságát, mint az említett Karl Lagerfeld, Jean Paul Gaultier, Cindy Crawford, Meghan hercegné vagy Anna Wintour.
Linda Evangelista a VOGUE-ban - Fotó: Peter Lindbergh
Felbukkanása egy új korszakot jelentett a divatban, és igyekezett új értelmet adni a női szépségnek - semmi művi, semmi erőltetett, csupa természetesség, báj és igen, akár apró hibák is, mert ezektől leszünk valódiak. Akik szeretik a divatot, biztos vagyok benne, hogy rengeteg ikonikus fotóját látták a fotográfusnak, hiszen neki köszönhetjük az első szupermodell generáció - Cindy, Naomi, Christy és még jó pár hölgy - legemlékezetesebb képeit. Rengeteget fotózott a VOGUE-nek a világ számos országában, de a Harper's Bazaarnak és más divatmagazinoknak is, munkáit több könyvben gyűjtötte össze.
Nézzétek meg a galériát!
Épp a napokban szereztem be a szeptemberi brit VOGUE legfrissebb, Forces for change című kiadását, amelynek különlegessége, hogy Meghan hercegné volt a vendégszerkesztője, és az, hogy a csodálatos Peter Lindbergh fotózta a borítóra kerülő portrékat. Ezek a monokróm fotók 15 erős női példakép portréját mutatják be - egy helyen azonban csak egy tükör szerepel, amiben magunkat láthatjuk.
Peter meglátja a szépséget az emberekben, a valós helyzetekben. Segít mindenkinek a legjobb formáját hozni. - Edward Enninful, a brit VOGUE főszerkesztője
Meghan hercegné ezzel a képpel emlékezett az elhunyt fotósról - Fotó:@sussexroyal
Peter Lindbergh mesélt arról is, mi volt Meghan hercegné kérése a fotózásra: szeplőket szeretne látni. Nem is csoda, miután a hercegné eléggé felháborodott azon, hogy korábban az ő szeplőit is leretusálták kéretlenül a magazinok. A fotós imádta az instrukciókat, és azt nyilatkozta, olyan volt ez számára, mint nyitott ajtókon keresztül szaladni, és mindenben egyetértett a sussexi hercegnével.
Utálom a retust, a sminket. Mindig azt kérem, hogy töröljük a sminket! Ha elmesélném hány gyönyörű nő kérte már tőlem, hogy nyújtsam meg a lábaikat vagy tegyem távolabb a szemeiket, el se hinnéd. Őrület, ami itt folyik. - nevetett.
Ilyen lett a közös magazinborító:
Fotó: British Vogue - Peter Lindbergh
Ez volt a fotós első magazinborítója a brit Vogue-nak az 1992-es szeptemberi anyag után, amely még az igazi szupermodellek fénykorában készült, és Lindbergh is ekkor volt igazán ismertsége csúcsán. Mindig a természetes szépséget támogatta, és ha lehetett, elvetette a retusálást, ami ipari normának számít pedig. Imádott a természetben fotózni és fekete-fehér képeket készíteni.
Peter Lindbergh kedvenc modelljei társaságában
Az egyik leghíresebb képe 1988-ban bukkant fel a VOGUE-ban, amely 6 szupermodellt ábrázol a strandon, fehér ingben, lazán, nevetve-mosolygósan - úgy mutatta be őket, hogy azt érezze az olvasó, ők is csak hétköznapi lányok, akik jól érzik magukat a bőrükben.
Fotó: VOGUE - Peter Lindbergh
De nem felejtjük el azt sem, hogy mosolygott ránk Naomi, Linda, Tatjana, Christy és Cindy - a George Michael Freedom! c. klipjéből ismert modellcsapat - az 1990. januári brit VOGUE borítójáról. Hogy a popkulturális kör teljes legyen, a modellek Gianni Versace 1991-es őszi-téli kollekciójának bemutatóján is együtt vonultak, játékosan tátogva a slágert. Hihetetlen, hogy a nagy nevek közül már egyik sincs köztünk, igaz?
Fotó: VOGUE - Peter Lindbergh
És Lindbergh-nek köszönhetjük Anna Wintour első VOGUE címlapborítóját főszerkesztőként, ami kiverte a biztosítékot a divatszakmánál. Az 1988-as novemberi borítófotón Michaela Berçu román modell szerepel, aki nyaralásról tért vissza egy pár kiló túlsúllyal és bár akkor még nem tudta, terhesen, aminek köszönhetően a tervezett Christian Lacroix kosztümbe nem fért bele. Így lett helyette egy csinos couture pulcsi és egy kőmosott farmer a magazin sztárja:
Fotó: VOGUE - Peter Lindbergh
Legalább ennyire Lindbergh-i volt az 1991-es tüllszoknyás - motoros dzsekis fotózás is. Ma már meg se lepődünk ilyenen, de akkoriban még nagy port kavart, hogy egy high fashion magazin ilyen vad stylingot mutat be - neki is köszönhetően viszont szerethető lett az újítás.
Fotó: VOGUE - Peter Lindbergh
A divat világába mondthatni véletlenül csöppent, nem járt bemutatókra, és a divat maga is csak egy eszköz volt számára, hogy történeteket mesélhessen az emberekről, a társadalmunkról. Ezzel a csodás képpel búcsúzom tőle, amit Amber Vallettáról készített az 1993-as Harper's Bazaar magazinnak:
Ha még nem olvastátok, ezt a cikket is érdemes megnézni: