Mik a legfontosabb kifejezések, amivel a fashion weeken dobálóznak a bennfentesek? Ezek közül szedtem össze nektek 20 izgalmasat - tartsatok velem, és figyeljetek, mert elindult a New York Fashion Week, ahonnan rengeteg divatház bemutatóját követhetitek élőben a Facebookon!

nyfw.jpg

Megérkeztem a New York Fashion Weekre, úgyhogy most csak egy rövid cikkel jelentkezem, hogy Ti is képben legyetek a szakzsargonnal - hogy ne legyetek meglepődve, ha egyszer egy kifutó mellett találjátok magatokat!! ;)

 

 
 
 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Soho time! � @keithphotog #frontrowsquad @newyork_fashion.week

Mark Lakatos (@markolakatos) által megosztott bejegyzés, Febr 8., 2019, időpont: 9:15 (PST időzóna szerint)

Ahogy a szuper kis stílusnoteszemben, az 52 stílusos hétben is írtam, a legnagyobb divathetek évente kétszer kerülnek megrendezésre, meghatározott sorrendben: New Yorkban (ezen vagyok most), Londonban, Milánóban (erre megyek hamarosan) és végül Párizsban. Ezek elsősorban női divathetek, de egyre több brand vonja össze a bemutatót a férfi kollekcióval. És persze van ezek mellett még haute couture divathét Párizsban, férfi divathetek, fürdőruhás divathetek, és sok kisebb divathét világszerte, például nálunk is, vagy Szöulban, Lisszabonban, Helsinkiben, hogy csak néhányat említsek, ahol jártam! 

A történelmet lapozzátok fel a noteszkében, és pedig hozom az elhagyhatatlan kifejezéseket a kifutó mellől. ;)

Backstage - Itt van a legnagyobb feszültség a show-k előtt, jó esetben persze inkább csak izgalomnak nevezném ezt. Ez a színfalak mögötti terület, ahol a modellek, fodrászok, sminkesek, öltöztetők, koordinátorok, lábatlankodó újságírók mozognak, és készülnek a SHOW-ra!

Bold-face names - Azok a résztvevők, akik vonzzák a média figyelmét. A divatos színésznők például a nagyobb divatmagazinokét, a kisebb celebek, valóságshow szereplők a heti magazinokét, a top színészek és színésznők pedig mindenkit - természetesen ők mind az első sorban ülnek. 

Call time - Erre nagyjából 2-3 órával az esemény előtt kerül sor, ez a gyülekező ideje, bár sok modell késve érkezik, hiszen vannak, akik másik show-ról érkeznek. Sok designer igyekszik alkalmazkodni a modellekhez, akiknek ez a legaktívabb időszak, mások pedig direkt keresztbe tesznek más tervezőknek azzal, hogy nagyon korai érkezési időpontot adnak a modelleknek. De ha egyszer megvolt a check-in, akkor nincs szórakozás, elkapják őket a fodrászok és sminkesek, akik letörlik az előző show nyomait és új lookot varázsolnak nekik. Ha mindenki készen van, természetesen van még egy próba, hogy minden gördülékenyen menjen, és mindenki tudja a koreográfiát. 

Comp card - Ez mutatja a modellt az adott sztenderen és szerepel rajta a név, a fotó és a legfontosabb adatok.

Dresser card - Ez mutatja a lookot az öltöztetőknek (dresser), hogy pontosan tudják, minek hova kell kerülnie öltöztetéskor.

Fashion show photographer - Három típusa van a divatbemutatókat fotózó designereknek, bár előfordul, hogy egy fotós több feladatot is ellát: vannak, akik a backstage-ben fotóznak, vannak, akik a front row-t fotózzák és vannak, akik a runway-t fotózzák. Az olyan neves divatfotósok, mint a nemrég elhunyt, csodálatos Bill Cunningham, sokszor az első sorba ülnek be és azt fotóznak, amit csak szeretnének!

És persze vannak, akik ennyire menők...

Finálé - Minden show máshogy végződik, vannak designerek, akik az összes modellt kifutóra küldik, vannak, akik csak választott darabokat és olyanok is, akik a modellekkel együtt vonulnak ki. Vannak félénk tervezők, akik a bemutató után épp csak kinéznek a backstage-ből egy gyors meghajlásra és olyanok is, akik cigánykerekeznek a kifutón... A lényeg viszont, hogy minden bemutatón a nyitó és a záró look a legfontosabb, a kollekció esszenciája, ezért ezeket a legjobb modellek viselik, és éppen ezért nagy megtiszteltetés egy ismert divatháznál ezt a pozíciót betölteni. 

Fitting - A próba, ahol eldől, melyik modellre milyen darabok kerülnek. Ezeket a darabokat aztán a backstage-ben dolgozó öltöztetők szorgosan összerakják a modelljükhöz tartozó sztendernél, hogy ki ne maradjon semmi. Kifejezetten pörgős tud lenni a munka, ha öltözni is kell egy show-n belül, de egy igazán profi csapatnak, amilyennel például a Wonderland Show Company előadásain is dolgozunk, ez meg se kottyan! ;)

Front row - Erről neveztem el én is a csapatomat (#frontrowsquad), amivel közel egy éve járjuk a világ divatheteit - ez a kifejezés az első sorban ülőket takarja, a legfontosabb embereket, akik részt vesznek a divatshow-kon. A buyerek, a szerkesztők, a sztárok, és mindenki, aki a márkának fontos. Röviden, bennfentesen: frow! Csak ide lehet VIP embereket ültetni, ezért is választja sok divatház az U-alakú ültetést, hogy minél több hely legyen az első sorban. Vannak íratlan szabályai annak, ha az első sorban ülünk: nem tesszük látványosan keresztbe a lábunkat és nem lógatjuk be a kifutóra, de a táskánkat sem tesszük a földre, úgy, hogy a modellek hasra essenek benne - nem csak a modellek miatt, de azért is, mert rosszul mutat a show-ról készült felvételeken. 

Hold the show - Vannak különleges VVIP meghívottak, akiket ha késnek is meg kell várni, és ilyenkor bizony nincs show must go on. Ilyen például Anna Wintour vagy Suzy Menkes, akik divatberkekben megkerülhetetlenek.

Line up - A sorrend, ahogy a felöltözött modellek felállnak egymás után a walk előtt, ahogy azt lepróbálták, a backstage manager pedig ellenőrzi, hogy mindenki a helyén van-e. Vannak designerek, akik bátorító feliratokat tesznek ki a backstage-ben, mint gyönyörűek vagytok, csodálatosak vagytok és hasonlók, az igazán jófejek még egy pár kedves szót is szólnak. És ha mindenki kész: Go! Go! Go! Vagyis irány a kifutó!

Look book - Ahhoz, hogy egyben lássák a szervezők a teljes show-t, minden modellt lefotóznak felöltözve. 

Look model - A modell, akin letesztelik a show darabjait és a kiegészítőket. Ő lehet a tervező múzsája, de akár csak egy olyan alkatú modell, akin a designer elképzelte a kollekciót.   

Pit - Ahol a fotósok állnak, akik innen próbálják elkapni a kifutó legjobb pillanatait. Barátságos küzdőtér ez a hely, ahol a legtöbb fotós - saját felelősségre - dobozokon ácsingózva igyekszik minél jobb fotókat készíteni. A divatháznak, a nagyobb magazinoknak és fotóügynökségeknek előre foglalt helye van, a kisebb fotósok pedig a maradékon osztoznak, sokan órákkal előbb odamennek, hogy lestoppolják a helyüket, vagy odaküldenek valakit, hogy ücsörögjön helyettük. Azokat a fotósokat pedig, akik sámlival és fotóállvánnyal érkeznek a show-ra, gyakran turistának gúnyolják a kollégák.

Prezentáció - Sok designer választja manapság az emberközelibb (és nem mellesleg olcsóbb) utat az új kollekció bemutatására. Ilyenkor a lookokat egy valamilyen koncepció szerint berendezett térben mutatják be a modellek, akik egy helyben állnak, vagy minimálisan mozognak. Így persze sokkal jobban megfigyelhetők a ruhák, és sokkal több meghívott tud jó képeket készíteni. 

Runway - Biztos vagyok benne, hogy aki imádta Az ördög Pradát visel című mesterművet (és az is, aki nem), az tudja, hogy ez nem más, mint a kifutó, ahol a csodák történnek (jobb esetben). A modellek a rendező utasításai szerint vonulnak - vidám, magabiztos, sztoikus - és a kifutó végén az előre megbeszéltek szerint vagy megállnak (stop) vagy nem - erről persze a fotósokat is értesítik, hogy készülni tudjanak. 

Show sample - A bemutató darabjai nem vonulnak vissza rögtön: először világkörüli útra indulnak, és magazinfotózásokon vesznek részt, vagy épp valamelyik híresség viseli őket a vörös szőnyegen. A feltörekvő designerek sokszor eladják a bemutatott darabokat, hogy ebből szerezzenek bevételt, de a nagyobb divatházak jellemzően archiválják őket.

Show stylist - A tervezők sokszor igénybe veszik stylistok segítségét a show lookjainak összeállításakor. Egy stylist egyszerűen más szemmel néz a kollekcióra és jobban fókuszt tud adni neki. Én is segítettem már több tervezőnek ezen a vonalon, nagyon izgalmas feladat!

Schedule - Ez a legfontosabb dokumentum a divathetek alatt, természetesen a meghívóid mellett. Ez mutatja, melyik márka mikor mutatja be a friss kollekciót, tehát tulajdonképpen egy időrendi beosztása a bemutatóknak.

Siberia - Ironikusan Szibériának neveznek tulajdonképpen mindent a harmadik-negyedik sortól, ami szinte már csak a töltelékhely és úgy érzed, inkább nézted volna online a közvetítést. Persze sokan lecsapnak az első sorokban megüresedett helyekre kezdés előtt, hiszen szemesnek áll a világ, Drágáim!

Remélem, érdekev volt ez a kis fashion week szótár mindenkinek. Figyeljétek a posztjaimat a New York Fashion Weekről a Facebookon és az Instagramon is - hozok hosszabb összefoglaló videókat is gyönyörű ruhákkal!

És ha még nincs meg az 52 stílusos hét, gyorsan szerezzétek be itt, mert sok-sok izgalmas tippet rejtettem el benne, és minden héten hozok egy posztot, ami a heti tervezőm aktuális témájához kapcsolódik. Most pedig búcsúzom, méghozzá az isteni Naomival, aki mostanában újra ott parádézik a kifutókon!

Nyitókép: New York Fashion Week - Anna Sui bemutató